Verkiezingsprogramma uitgewerkt in vijf speerpunten

Poster Hoogbloklandmaandag 24 februari 2014 16:23

De verkiezingsslogan ‘Investeren voor nu en later’ is uitgewerkt in vijf speerpunten.

1. Leefbare en vitale dorpskernen
De CU is voor maatwerk in elke dorpskern. Dit vraagt om nieuwe keuzes op het gebied van wonen, werken, zorgen, sport en andere recreatieve voorzieningen, met nadrukkelijk meer ruimte voor de jeugd. En basisonderwijs niet te vergeten. Met succes heeft de ChristenUnie zich ingezet om de kleinescholentoeslag - ook voor Giessenlanden - te behouden.

2. Duurzaam wonen en werken
De CU zet zich in voor toekomstbestendig wonen en werken. Voldoende betaalbare woningen die aansluiten bij de vraag in een dorpskern. Met een stimulerend beleid om zo lang mogelijk in de eigen woning te kunnen blijven. Giessenlanden heeft ruimte voor geclusterde kleinschalige bedrijfsactiviteiten, het agrarische bedrijfsleven en thuiswerkende zzp’ers. Een veilige en moderne (digitale) infrastructuur is onmisbaar.

3. Passende zorg
Door de veranderingen in de zorg mag niemand tussen wal en schip vallen of vereenzamen. De CU zet zich in voor maatwerk, toegesneden op de specifieke situatie in de sociale leefomgeving. En met een efficiënte inzet van zowel professionals als vrijwilligers en mantelzorgers.

4. Representatieve dorpsraden
Actieve dorpsraden dragen bij aan leefbare dorpskernen. Maar dan wel dorpsraden met een representatieve samenstelling en een breed draagvlak. Zeker als Giessenlanden opgaat in een grotere gemeente is dat belangrijk. De CU zet zich in voor een goed samenspel tussen de dorpsraden en het gemeentebestuur met duidelijke spelregels.

5. Een sterke plattelandsgemeente
De CU staat en gaat voor een sterke plattelandsgemeente, ook als Giessenlanden samengaat met andere gemeenten. Dit houdt in:
- raadsleden en bestuurders die weten wat er speelt in de lokale dorpsgemeenschappen;
- versterking van hechte sociale verbanden, waaronder het verenigings- en kerkelijk leven;
- voor elke dorpskern een multifunctioneel ontmoetingscentrum, basisonderwijs en bibliotheekservice.

Reacties op 'Verkiezingsprogramma uitgewerkt in vijf speerpunten'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.