jezusredtwoensdag 15 oktober 2008 13:37

Reactie van de fractie van de ChristenUnie Giessenlanden n.a.v. de opdracht van de gemeente om de tekst “Jezus redt” van het dak te verwijderen.

Situatie:

In de zomer van 2008 bracht de heer van Ooijen de tekst "Jezus redt" aan  op het dak van zijn woonboerderij aan de A.M.A. van Langeraadweg 7 te Giessenburg,  in het buitengebied van Giessenlanden.De letters zijn in het wit geschilderd ter grootte van ong. 2-3 meter per letter.In een raadsbijeenkomst van september stelde een lid van de VVD hierover vragen. Of dit wel was volgens de regels.Inmiddels was er vanuit het college een onderzoek ingesteld.Dit heeft geleid tot een negatief welstandsadvies en een aanschrijven dat op straffe van boete de tekst dient te worden verwijderd.

Wat is onze reactie als fractie van de ChristenUnie?

Enerzijds
Vanuit ons eigen geloofsbelijden hebben we geen enkele moeite om voor de boodschap van "Jezus redt" uit te komen. Mooi als anderen dit belijden en willen uitdragen. We zullen ook op blijven komen voor de vrijheid van godsdienst en meningsuiting. Dat is belangrijk.

Anderzijds
We leven in een land en in een gemeente waar de regels democratisch worden/zijn vastgesteld. Ook voor reclameboodschappen. Men moet zich o.a. houden aan bepaalde plaatsen en afmetingen van reclame en boodschappen.

De betreffende boodschap van "Jezus redt" heeft o.a. een dusdanige afmeting dat de geldende regels (maximaal 4 m2) verre worden overschreden.Daar heeft de fractie van de VVD in Giessenlanden vragen over gesteld.De vragen die vanuit de fractie van de VVD werden gesteld wekten bij ons een zekere indruk van onverdraagzaamheid aangaande de tekst van de (reclame)boodschap.

De gemeente heeft i.v.m. de handhaving van de regels maatregelen getroffen dat de bewoner van de boerderij  de boodschap dient aan te passen aan de regels. Dat betekent dat de boodschap van het dak moet worden verwijderd.

En dat is nu eenmaal volgens de geldende regelingen, waarvan ook wij als ChristenUnie vanuit bestuurlijke verantwoordelijkheid stellen dat regels moeten worden nageleefd en gehandhaafd. Ook al betreft het een tekst die wij van harte willen uitdragen.
Regels zijn er om te worden nageleefd.

De reactie vanuit de gemeente is correct geweest om te handelen volgens de vastgestelde regels. Als ChristenUnie hebben wij zelf ook duidelijke uitgesproken in het coalitieoverleg dat handhaving en controle correct en consequent moet worden toegepast.

Vanuit onze fractie was er geen aanleiding om verder op de maatregelen vanuit het bestuurlijk apparaat te reageren. Er heeft geen afkeuring plaats gevonden op basis van de inhoud, maar op basis van de geldende algemene regels. Een politieke discussie is achterwege gebleven.

Namens de fractie,

Jan Verspuij (fractievoorz.),  2008-10-13.

Ter (formele)  toelichting, naar aanleiding van de door ons gevraagde informatie bij de behandelend ambtenaar:

B&W heeft de bevoegdheid, neergelegd in art. 12 van de Woningwet, om te beoordelen aan de hand van de criteria, vastgelegd in de Welstandnota, of het uiterlijk van een bestaand bouwwerk in ernstige mate in strijd is met de redelijke eisen van welstand.

In Giessenlanden geldt het volgende voor het buitengebied waar de woonboerderij is van de heer van Ooijen:

Het perceel van de heer Van Ooijen heeft de bestemming 'Woondoeleinden', een niet-agrarische bestemming. Op percelen met een niet-agrarische bestemming, geldt voor opschriften op of aan een gebouw o.a. het volgende criterium:

• De totale oppervlakte van het opschrift mag niet meer dan 5% van de geveloppervlakte bedragen met een maximum van 4m2.

Het gewijzigde uiterlijk van de woning van de heer Van Ooijen is door de Welstandcommissie getoetst aan de criteria uit de Welstandnota. Het voldoet aan geen van de voorwaarden.

De aanschrijving aan de heer Van Ooijen waarin hem is verzocht de aangebrachte tekst te verwijderen en verwijderd te houden is gebaseerd op het negatieve welstandadvies met betrekking tot het opschrift op het dak.

Waar het hier om gaat is het beleid van de gemeente met betrekking tot de locatie, het formaat en de kleurstelling van reclameborden, aankondigingen en verwijzingsborden, zoals dit is neergelegd in de Welstandnota. De welstandnota geeft geen voorschriften voor de inhoud van de opschriften.

In de diverse reacties, waaronder de zienswijzen van de raadsman van de heer Van Ooijen, wordt een beroep gedaan op art. 6 en 7 van de Grondwet, de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van meningsuiting. Deze argumenten zullen in de zienswijzenprocedure worden meegenomen.

Het antwoord op de diverse e-mails die wij (als gemeente) hebben ontvangen en die wijzen op de grondrechten is dan ook:

Wij hebben uw bericht over de tekst op het dak van de boerderij in Giessenburg ontvangen. Wij kunnen u melden dat de raadsman van de heer Van Ooijen inmiddels een officiële zienswijze heeft ingediend. Hij heeft hierin de door u aangedragen argumenten ook naar voren gebracht. Deze argumenten worden meegenomen in de vervolg procedure.

Reacties op 'Reactie van de fractie n.a.v. opdracht tot verwijderen tekst van dak: 'Jezus redt'.'

Geplaatst op: 01-07-2015 11:24
If you've got seen one particular, you've seen all. ' This can be one key phrase many people hate. Think with regards to it-you spend a lot of money gonna a take a trip destination so you are excited to view its spots. travellersbay
Traveling to your place like Ny can always be rough - specifically anyone not employed to the packed areas. There's always solutions to relieve your current travel stress and you'll read on to determine one ones. mappedtravel
Penguins are very iconic along with popular arctic wildlife and usually, these amphibious creatures can often be the main topics children reports, movies, characters, and even on-line computer games. penguintravel
Geplaatst op: 01-07-2015 11:24
These govt grants are used to cover the many necessary fees for starting a Federally Skilled Health Center in any state in the country. These scholarships where manufactured by law. myhealthcenter
This uncomplicated veg mozerella wrap is the foremost and trendy approach to make your sons or daughters eat fruit and vegetables. This home-made encapsulate is abundant in nutrients and lacking in fat along with sodium written content. Healthy for all those ages. veghealth
With the normal lifetime cover increasing steadily you will find there's growing target maintaining a new youthful visual appeal. The time frame for most of this focus will be your body's skin color. Skin will be the largest organ on the body along with requires extensive care. dailyhealthtrends
Geplaatst op: 01-07-2015 11:24
A accredited health coach is mostly more skilled and better acknowledged as a professional inside overall wellness industry. certifiedhealthcoach
Good Center pertaining to Disease Command (CDC), tooth decay is just about the most widespread chronic infectious ailments among Oughout. S. young children. This is often a preventable health issue that will begin early. childrensoralhealthohio
Knowing exactly what a financial coordinator does is an excellent start to your healthy, professional relationship using your planner. Within this brief content, we check out what a new planner will perform that may help you achieve your current financial ambitions. ehealthplanners

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.